Zonder titel

232 Dikkenbboer lithoKunstenaar: Daniel den Dikkenboer (1918-1979) volgde zijn opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen Rotterdam. Hij was lid van Groep r, Venstergroep en Architectura et Amicitiae. Zijn werk is o.a. opgenomen in de collecties van Museum Boijmans Van Beuningen, Stedelijk Museum Amsterdam, Stedelijk Museum Schiedam en Albertina Wenen. Het mag opmerkelijk genoemd worden dat Daniel den Dikkenboer, die doorging voor een van de talentvolste lithografen van zijn generatie, aan de Rotterdamse academie niet de grafiekklas volgde. Zijn academietijd bracht hij door op de afdeling publiciteit en toegepaste kunst, waar hij les kreeg van de vormgevers Dick Elffers en Jac. Jongert. Jan Bezemer noemt hem ‘de beste lithograaf van ons allemaal’. En daarmee doelde hij op de kleurenlitho’s die het leeuwendeel van Den Dikkenboers oeuvre zouden gaan uitmaken. Den Dikkenboers litho’s munten uit ‘door kleurgevoeligheid en compositievermogen. Om het even, welk onderwerp hij kiest, een stilleven, of een haven, bloemen, een fossiel, een koffiepot of sleepboten, steeds slaagt hij er in een prent te maken die subtiel is van kleur en modern’, aldus het Rotterdams Parool. Qua vormenspel is het werk meermalen vergeleken met dat van de Franseman George Braque en met de decoupages van Matisse. Toen Daniel den Dikkenboer in 1952 in het Rotterdamse Schielandshuis exposeerde, liet de fiscus beslag leggen op alle 34 litho’s die er hingen. Het beslag werd opgeheven nadat de Rotterdamse Kunststichting enkele werken had aangekocht tot de waarde van het invorderbare gedrag van 600 gulden. Op 14 maart 1953 schreef kunstcriticus Doelman voor De Groene Amsterdammer over Daniel den Dikkenboer: “Daniel den Dikkenboer is vooral de allerlaatste jaren in een hoogst gelukkige ontwikkeling gekomen. Zijn aesthetische en technische kwaliteiten weten de beschouwer bepaald geestdriftig te stemmen. De kleur van zijn grafiek schenkt een exquis genot, virtuoos bespeelt hij een geschakeerd coloristisch klavier en zijn tekening is zeer sensitief en knap. Met dat al worden zijn kleurenlitho’s niet te verfijnd, zij hebben karakter en dragen het kenmerk van zelfdiscipline, hebben een eigen stijl. Angstvallig hoedt hij zich voor gemakkelijke effecten en forcering en telkens weer ervaart ge aan zijn werk de vreugde, welke hem zijn kunstbeoefening schenkt, de intuitieve zekerheid ook, waarmee hij zijn vrije verbeelding met een gevoelig hand weet te volgen.”

Jaar: 1950.

Techniek: monotype (een enkele afdruk van een met olieverf beschilderde plaat).

Afmeting: 50×35 cm.

Signatuur: r.o. met potlood.

Staat: goed.

Literatuur:
– Jager, I. Sterk van kleur: grafiek in Rotterdam in de twintigste eeuw. TDS uitgevers Schiedam. p. 140/141.

Prijs (incl. btw): €350,-.

Meer interesse? Kom naar de winkel of mail naar klaas@akkolades.nl.