Vredespaleis (7)

Kunstenaar: Sees Vlag (1934-2018) werd geboren in Gouda, als jongste zoon in een gezin van acht kinderen. Sees Vlag, dan nog Kees Vlag geheten, geniet een onbezorgde jeugd in Gouda. Als Kees tien jaar oud is, verhuist het gezin naar Den Haag. Op de middelbare school brengt hij zijn tijd door met tekenen. In 1952 schrijf hij zich in als ‘Sees Vlag’ bij de avondopleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Kenmerkend voor die periode zijn drie zelfportretten in olieverf. Maar er is ook nog een ander zelfportret: een van de eerste linosnedes van Sees Vlag. Deze linosnede is een goede bekende bij alle verzamelaars. Het is het werk waarvan hij een afdruk in zwart-wit heeft gemaakt en als visitekaartje steevast achter op elk verkocht werk heeft geplakt.
In 1960 gaat Sees Vlag verder aan de slag met de linosnedes. Wat betreft de kleuren blijkt Mara Kuyk (zijn vrouw) met haar modeopleidng een authoriteit. Volgens Sees is er in zijn prenten nooit een nieuwe kleur toegevoegd zonder haar uitdrukkelijke toestemming.
In 1967 vindt een definitieve omslag plaats. ‘Flatgebouw’ is de linosnede die de reeks stillevens afsluit. ‘Deze prent is mijn eerste uitstapje naar de architectuur, een onderwerp dat me interesseerde en daarna nooit meer heeft losgelaten’, aldus Sees Vlag. Bouwkundige constructies intrigeren hem en worden, zoals zijn leermeester Rein Draijer hem voorhield, grondig bestudeerd (met hulp van architecten en ingenieurs) alvorens hij ze in een prent vereeuwigt. Al snel begint Sees Vlag met het maken van de eerste Haagse stadsgezichten. Sees Vlag over de techniek van de linoleumsnede: ‘In principe snijd ik van groot naar klein. Je kan wel wegsnijden, maar je kan niet bijsnijden. De kleur die je gedrukt hebt, dat is de kleur die je weg moet snijden. Dan ga je de volgende kleur maken. Met het probleem dat de kleur die je staat te mengen, niet de kleur is die je op de afdruk krijgt. De kleur op de afdruk wordt beinvloed door de kleur die je al gedrukt hebt. De drukinkten waarmee ik werk zijn halfdekkend. Je kunt in principe alleen maar drukken van licht naar donker. De eerste afdruk gebruik ik om vast te stellen of elke nieuwe kleur goed is. Je werkt dus van groot naar klein en van licht naar donker. Op den duur heb je niets over. Laatst kwam hier iemand die een exemplaar wilde hebben van een uitverkochte prent. Of ik er dan niet nog eentje bij kon drukken? Nou, dat gaat dus echt niet. Er is niets over van het linoleum waarmee de prent is gemaakt. Sorry.

Techniek: tekening.

De laatste jaren van Sees Vlags leven werd het bedienen van de drukpers te zwaar. Daarom stortte hij zich op het tekenen. Wolkenluchten in het bijzonder. Met een klein stukje stad onderop zichtbaar, meestal van Den Haag. Waar de wolkenluchten in de lino’s van Sees Vlag als illustratie dienden, daar is het in zijn tekeningen dus andersom. Kent men deze tekeningen eenmaal, en kijkt men naar de lucht, dan zal men zich soms betrappen op de gedachte: ‘warempel, die lucht ken ik van Sees Vlag!’ Pulchri heeft een overzicht van deze tekeningen in 2015 groots tentoongesteld.

Afmeting: 65 x 50 cm.

Signatuur: l.o. met potlood.

Literatuur:
– Kuilder, H. De Hef en Den Haag. M.D. Kuyk.
– Vlag, M. Sees Vlag: Meester Graficus. Museum Gouda.

Prijs (incl. btw): €200,-.

Meer interesse? Kom naar de winkel of mail naar klaas@akkolades.nl.